Rozhovor s Pavlem Šeborem o vývoji nových her od SCS Software

Před nedávnem jsme se shodli, že bychom měli být trochu aktivnější, a první, co nás napadlo, bylo udělat jakési interview s vývojáři z SCS Software. A tak jsme sepsali několik otázek na věci, které nás na právě vyvíjených hrách nejvíce zajímají, a které zatím nebyly zmíněny, nebo se o nich příliš nepíše.

Překvapila nás velmi rychlá odpověď, a přímé a otevřené odpovědi i na celkem konkrétní otázky. Velice si toho vážíme, protože vývojáři mají spoustu práce, a co si budeme nalhávat, náš web není úplně nejznámější.

Vše jsme sepsali do tohoto článku, a vy si tak můžete vše pěkně pohromadě přečíst. Pro přehlednost jsou základní otázky vyznačené tučně a odpovědi jsou psány kurzívou. U hlavních otázek jsou i nějaké podotázky a u některých odpovědí jsou i krátké komentáře. Také upozorňujeme, že místy nejde o doslovné přepisy (opravovali jsme chyby, mazali nic neříkající pasáže atp.), ale většina textu je původní.

Ale teď už k tomu hlavnímu, otázkám a odpovědím…

Jaké jsou vaše plány ohledně multiplayeru ve vašich hrách?

Víme, že k otázce MP v ETS 2 jste se už jednou vyjadřovali, a nám z toho vyplynulo, že zkrátka nebude. Ale spousta lidí o něj neustále doslova žebrá, a tak nám to nedá nezeptat se. Plánujete tedy multiplayer nebo alespoň nějaké online „fíčury“ do ETS 2 nebo případných následujících her?

Multiplayer v našich hrách je rozhodně lákavá představa, ale v ETS2 s největší pravděpodobností nebude, přinejmenším ne v podobě jakou si vysnili fanoušci. Jednak je tu problém s herním konceptem, na to aby hráči něco významnějšího dosáhli by potřebovali společně hrát dlouhé desítky minut nebo spíše dlouhé hodiny. Také s rozsahem našeho světa je problém, v paměti je načtený a vygenerovaný vždy jen malý kousek celé mapy. V důsledku bychom potřebovali použít složitější přístup na úrovni MMO hry, kdy data hráčů jsou perzistentní a nejedná se o jednorázové herní seance, a to je věc na kterou jsme si zatím netroufli. S každou hrou stojíme na začátku před volbou jestli se "utavit" na tom zkusit multiplayer, ale možná kvůli tomu nestihnout nic jiného stran programování, nebo jestli může multiplayer počkat až do příští hry. Je to trochu problém vejce a slepice… multiplayer by možná pomohl v prodejnosti abychom díky většímu zisku pak měli šanci na větší rozpočty budoucích her, ale my bychom potřebovali větší rozpočet (zaplatit více lidí) už na to abychom multiplayer implementovali. Protože se řídíme důsledně tím že utrácíme jenom tolik peněz kolik vyděláme, zatím se možnost pustit se do multiplayeru nenaskytla.

Takže milí hráči, kupujte hry které SCS Software vydává, a pak se snad dočkáme i multiplayeru. Ne že si budete hru stahovat v podobě warezu. Ale prozatím se smiřte s tím, že v ETS 2 mulťák nebude.

Plánujete do ETS 2 chodce, cyklisty a podobně?

Víme, že dát chodce, a lidi vůbec, do hry, kde řídíte jakékoliv vozidlo, může vést k tomu, že někteří hráči budou najíždět do davu a ještě se tím pochlubí na internetu. A to by mohlo vyvolat dost negativní ohlas bulvárních médií a zvýšení ratingu, což si určitě nepřejete. Proto je naše otázka nasnadě. Budou tedy vůbec v ETS 2 lidi? A jak plánujete vyřešit zmíněné zvrácené praktiky, např. jestli postavy nebudou aktivovat kolize, nebo jestli jakýkoliv náraz do člověka způsobí vyhození hráče ze hry…?

Zatím zkoušíme co by to znamenalo, pravděpodobně v nějaké formě se budou ve hře vyskytovat, i když není jisté jestli to nebude jenom v bezpečných zónách kam by na ně hráč nemohl. Ale to je ještě otázka dalších experimentů, co se dá udělat tak, aby hra nadále zůstala s ratingem Everyone, a přitom se z toho nestala fraška.

Tak doufejme, že to nějak vyřeší. Lidi na chodnících ve městech by znamenaly výborné oživení mapy.

Jaká bude podpora modifikací ve vašich nových hrách?

Plánujete implementaci nějakého skriptovacího enginu (např. Python)?

Pokud se podaří naplnit naše vize, rádi bychom zlepšili systém správy trucků a doplňků tak že ve hře bude rozumná podpora tuningu. Jako side-effect by to mohlo zlepšit i správu MODů, jednotlivé modifikace by si měly navzájem méně překážet a dokázat se naopak doplňovat.
Externí skriptovací jazyk zatím neplánujeme, nebylo by v něm moc co skriptovat, protože veškerý i herní kód je v C++. Ale je pravděpodobné že v budoucnosti bude schopnost skriptovat věci žádoucí, např. pokud bychom se vydali cestou používat naši technologii pro tzv. serious games nebo tréninkové aplikace a tvorba obsahu by se více přenesla na uživatele.

To jsou skutečně dobré zprávy. Prozatím byl veliký problém kolize modifikací, jestli se zadaří, otevře nový systém správy modifikací široké možnosti úpravy hry.
Taky nás zaujala možnost, že se SCS pustí i do skutečných simulací a tréninkových aplikací. Tyhle programy bývají velice drahé, a jejich prodej by mohl vývojářům přinést tolik potřebné finance, nemluvě o vytvoření pověsti mezi profesionály z oboru – to by mohlo usnadnit případné získávání licencí… No ale nebudeme přehánět, zatím počkáme jak dopadne T&T a ETS 2.

Jaký bude přibližně rozsah ETS 2?

Například kolik bude ve hře států, měst, kolik přibližně plánujete tahačů, typů návěsů atp.? Kolik přibližně km silnic ve hře bude, nebo alespoň jak dlouho bude trvat přejetí z jednoho konce mapy na druhý? Jaký bude asi tak poměr v délce mezi dálnicemi a ostatními silnicemi?

Ani tato otázka nemá ještě definitivní odpověď. Víme jistě že to bude nad 60 měst. Tuto věc jsme vlastně ještě nikde podrobně nerozebírali, ale ETS2 je postavený na základě dat z GTS a UKTS – bude obsahovat obě tyto původní mapy v jejich původním měřítku, samozřejmě doplněné o spoustu detailů a nových cest, ale v zásadě zůstanou věci na místě. A tento základ je doplněný a obestavěný dalšími kusy Evropy, samozřejmě státy Beneluxu, dále určitě významnou částí Francie, Švýcarska, Rakouska, snad kousek Itálie, ČR a SR, nejspíš pouze západ Polska. I když na hře pracují na plný úvazek 4 map designéři (Na GTS a UKTS pracoval na plný úvazek vždy jen jeden map designér), stejně si netroufáme zatím více slíbit. Komunita fanoušků z různých zemí lobuje za ta či ona území, ale nemůžeme si dovolit protáhnout vývoj o další rok jenom abychom udělali radost našim fanouškům v Rumunsku a podobně. Určitě ale uvažujeme že po vydání hry přidáme ještě navíc kus nebo kusy mapy abychom podpořili hru v prodejích. Kam se ale s rozšiřováním vydáme je stále otevřené, v podstatě největší smysl by bylo stavět přednostně taková teritoria kde se má hra šance nejlépe prodávat. Pro porovnání, třeba ve Skandinávii mají naše stávající hry tisíce platících zákazníků, zatímco v Rumunsku, kde máme ohromné množství velmi vokálních fanoušků, prodal náš distributor cca. 120 kopií Euro Truck Simulátoru. Každopádně přejet naši mapu z jednoho konce na druhý už je úkol v řádu hodiny, nebude asi obvyklé a ani žádoucí aby se po hráči chtělo že jezdí neustále z jednoho konce světa na druhý.

Podle všeho tedy bude v ETS 2 méně států než v prvním díle, ale zcela jistě budou mnohem detailněji zpracovány. My bychom opravdu přivítali hlavně Skandinávii, už jenom proto, že jde o oblast kam se každý nedostane, a je ve hrách celkově opomíjená. Zajímavé přírodní scenérie by se tam určitě našly.
Celkem šokující je pro nás ale informace, že se v celém Rumunsku prodalo jen cca. 120 kopií prvního dílu. Holt tam zjevně kvete pirátská scéna.

Jaké máte prozatím licence na značky?

Jaké značky tahačů, návěsů atp. máte licencované a jaké se objeví ve hře?

Tady bych nerad předbíhal, v podstatě jednáme se všemi západoevropskými výrobci tahačů, ale jistotu budeme mít až když definitivně schválí a potvrdí že gold master naší hry je z jejich pohledu v pořádku, do té doby kdokoliv může vetovat svou přítomnost ve hře. Je to citlivá věc, a my jsme v roli prosebníků, malinká firmička oproti gigantům, kteří si hodnotu svojí značky opravdu dobře hlídají. Konzervativní odhad je že bychom mohli mít alespoň 3-4 oficiální značky, uvidíme.

Objeví se ve hře podél silnic nějaké reklamní plochy?

Pokud ano, v jakém přibližně počtu, a budou reflektovat umístění v různých zemích (styl a obsah reklam)?

Trochu jsme to zkoušeli už v ETS, ale nejspíš nebudeme tlačit na pilu. Na spoustě míst v civilizované západní Evropě jsou ostatně billboardy podél cest zakázané.

Kdy přibližně plánujete vydání her Trucks & Trailers a Euro Truck Simulator 2, jaká bude jejich cena a způsob distribuce?

Je nám jasné, že minimálně ETS 2 má daleko k dokončení, takže přesné datum nevíte, ale alespoň v jakém kvartálu plánujete vydání.

Trucks & Trailers doufáme že stihneme ještě před vypuknutím prázdnin. Zrovna finišujeme licenční jednání pro Čechy a obecně střední Evropu. Takže i u nás by hra měla být dostupná komplet lokalizovaná v krabicové verzi. Cena je nakonec na úvaze distributora, ale T&T by měla patřit určitě k levnějším hrám. Termín dokončení ETS2 je zatím nejistý, ale budeme se snažit hru vydat před koncem letošního roku.

Takže veškeré zprávy, že ETS 2 má vyjít tehdy a tehdy, jsou lživé. Hra zatím není hotová, a ještě dlouho nebude. Určitě nečekejte, že vyjde před koncem léta, spíše až koncem roku. Až budeme datum vydání znát, určitě vás na našem webu informujeme.

Jaké budou detaily zpracování krajiny a okolí?

Například jak budou zpracovány stromy, jestli půjde o plochy pokryté texturou jako v předchozích hrách nebo to budou 3D modely (alespoň kmeny)? Jaké zajímavé přírodní i člověkem vytvořené scenérie plánujete (např. výrazné mosty, přehrady, údolí, …)?

Pracujeme na novém systému vegetace, stromy by měly být tam kde to umožní výkon počítače, výrazně lepší než v našich předchozích hrách. Stran zajímavostí podél cest, snažíme se aby na každém úseku silnice nebo v každém městě byly rozpoznatelné věci, staví se obrovská spousta nových 3D modelů. Třeba kolem Prahy by měly být rozpoznatelné prvky nově postaveného úseku pražského okruhu.

Jaké bude AI okolní dopravy?

Zaznamenali jsme, že pracujete na vylepšování umělé inteligence, nás především zajímá, jestli se vám podařilo zbavit nejhorších neduhů z minulosti, jako je náhlé zastavování, ignorování návěsu jakožto součásti soupravy, nerealistická akcelerace okolních vozidel, celkově podivné chování v ostrých zatáčkách…?
Za předpokladu, že v ETS2 budeme moci najímat zaměstnance, bude možné je potkat mezi okolní dopravou?

Do přepisu AI jsme už investovali obrovské množství času, a je to opravdu poznat. Snad jsme se už zbavili většiny neduhů, a tak by jízda v dopravě měla působit mnohem reálněji.
O možnosti potkat za jízdy tahače své firmy tak jako kdysi v 18 WoS Pedal to the Metal jsme uvažovali, ale všechno závisí na tom, jestli na to nakonec najdeme dostatečný výkon. Není to ani tolik otázka zobrazení dalšího kamionu ve 3D světě, jako spíš toho, že celá flotila hráčových vozidel by si musela průběžně a správně plánovat trasy, a také předstírat že po nich jezdí (a v případě, že se přiblíží hráči, opravdu jet), a to je velké množství výpočtů na pozadí pro neustálé routování navigace.

Jak bude v ETS 2 vypadat navigace?

V prvním ETS navigace jako taková prakticky neexistovala, byla dostupná pouze mapka. Bude v ETS 2 navigace alespoň trochu se přibližující reálným navigacím? Máme na mysli hlavně nějaký způsob informování, kterým exitem sjet z dálnice, kam odbočit na křižovatce atp. Také by nás zajímalo, jestli součástí HUD bude v nějaké podobě kompas (ideálně vypínatelný, aby příliš nepřekážel), mohl by to být i dobrý asset do kabiny.

Skutečně se připravuje nový gadget do kabiny (případně na HUD) který by se choval blíže tomu jak se očekává od standardní navigace, a rádi bychom dokonce toto zařízení udělali multifunkční, takže by šlo používat i pro další věci.

Tak na tohle se skutečně těšíme. Zatím nemáme podrobnější informace, ale vypadá to že nám autoři připravují skutečně zajímavé funkce.

Jaké technologie bude ETS 2 a T&T využívat?

Bude například nová verze Prism3D enginu využívat, nebo dokonce vyžadovat, DirectX10 a vyšší? Jaký zhruba procesor a jakou grafiku budeme potřebovat pro plynulé hraní nových her na maximální detaily, ve full HD, bez vyhlazování hran?

To je komplexnější otázka. V zásadě potřebujeme umět běhat i nad feature setem DX9 abychom neodřízli podstatnou část našich potenciálních zákazníků. Ale jinak je grafický systém komplet přepsaný, vizuálně jsme poskočili dramaticky dopředu. Určitě budete potřebovat lepší min. HW než na GTS, ale snažíme se co nejvíc je to možné udělat ve hře nastavitelné věci tak, aby se dala provozovat i na starších počítačích. Hlavní kritérium je zatím množství videopaměti, dost možná bude požadované 512 MB video RAM. Hra jde uchodit i na slabších kartách, ale s nejnižším detailem textur už se na to pak dá stěží koukat.

Plánujete do budoucna rozšíření svých her i na konzole?

Na vašich stránkách se objevilo, že Prism3D je připraven pro multiplatformní vývoj. Plánujete tedy někdy v budoucnu vývoj i na konzole (XBOX360, PS3)?

Je to velmi nepravděpodobné, průnik zákaznické základny konzolí a hráčů našich her není až tak vysoký. Truck simulátory jsou opravdu malý žánr na okraji herního průmyslu, např. oproti leteckým simulátorům je to trpaslík, a přesto se třeba Flight Simulátor na konzolích také neobjevil.

Plánujete lokalizaci za pomoci fanoušků nebo to byl jen průzkum?

Pokud skutečně plánujete nechat fanoušky dělat překlady, bude třeba dělat českou verzi (můžeme se zapojit)? Předpokládáme, že ne, protože ji zvládnete sami.

Skutečně chceme podniknout experiment a obrátit se na fanouškovskou komunitu, a protože všechno se píše rovnou anglicky, a překlad do češtiny bude poptávaný, a budeme mít samozřejmě radost když se zapojíte.

Jen doplníme, že překlad už běží, a my se snažíme zapojit.

Tak to je prozatím vše. Jak vidíte, je to skutečně pořádná porce informací, a za to SCS děkujeme, jmenovitě pak Pavlu Šeborovi, který si našel čas, aby nám odpověděl.
Do budoucna plánujeme další otázky, ale nechceme otravovat, takže dřív jak za několik týdnů to určitě nebude. Pokud chcete, můžete nám poslat vlastní otázky, co vás nejvíce zajímá. Kontakty najdete na webu, můžete použít i naše fórum. Vše zpracujeme a pošleme.

SCS logo

3 komentáře

  1. Pingback: try these out
  2. Pingback: BHW

Napsat komentář