Euro Truck Simulator letos oslavil 10 let od svého vydání

První díl evropského simulátoru kamionů, legendární Euro Truck Simulator, oslavil v srpnu letošního roku 10. výročí. Hra, která se stala klasikou svého žánru, byla vůbec první simulací svého druhu v evropském prostředí. Pojďme si na okamžik společně připomenout zajímavosti ohledně vydání hry, klíčový obsah a její průběžné úspěchy.

ETS anniversary logo

Vývoj ETS byl veřejně oznámen v říjnu roku 2007, kdy v SCS Software zároveň dokončovali práce na jednom z posledních dílů série 18 Wheels of Steel, a to American Long Haul. Pražské studio během několika dalších měsíců zveřejnilo z průběhu vývoje sadu screenshotů a dvě videa. Na těchto materiálech si můžeme povšimnout několika zajímavostí. Prvně lze na tahačích spatřit oficiální značky, resp. jen na jednom screenshotu, kde figuruje Mercedes-Benz Actros, je logo umístěno správně. Na těch ostatních jsou loga a nápisy různě upravené (Scania se jmenuje „Scaniea“ a Mercedes má název „Acros“). Čeští vývojáři se zřejmě již před více jak 10 lety snažili získat oficiální licence od výrobců tahačů, což potvrzují i videa, která měla za úkol prezentovat jednotlivé funkční prvky tahačů Mercedes-Benz a Scania (na volantu lze rozpoznat její obrácené logo). Dnes již ale víme, že se licence bohužel získat nepodařilo, a tak se do hry dostaly pouze smyšlené názvy Swift (Scania řady R), Majestic (Mercedes-Benz Actros), Valiant (Volvo FH16) a Runner (Renault Magnum).

Novinka 1 Novinka 2

Další zajímavost, které si můžeme všimnout na obrázcích z vývoje, jsou návěsy, jež se do finální verze nedostaly. Jedná se o návěs s posuvnou podlahou, násypný návěs, chladící návěs s nátěrem sněžných vloček, žlutý kontejner nebo černou cisternu. Všechny tyto návěsy vypadají, jako kdyby si je vývojáři vypůjčili na dočasné testování či ukázku ze starší série 18 Wheels of Steel. Stejně tak je na jednom z obrázků vidět mapa rozpracované silniční sítě.

Novinka 3 Novinka 4

Hra byla následně vydána v létě 2008 a okamžitě se umístila v žebříčku 10 nejprodávanějších PC her na německém Amazonu a později také v obdobném žebříčku Chart Track best-seller ve Spojeném Království a Irsku. Fyzické kopie se prodávaly i v dalších 9 zemích Evropy. Později toho roku ETS získalo prestižní ocenění EuroTra Safety Award 2008 za pedagogický přínos. V roce 2009 se hra dostala na pulty obchodů v Severní Americe a vzhledem ke specifikám tamního trhu musel být obal hry změněn na Big Rig Europe. Krátce poté vyšel známý patch 1.3, který přidával Velkou Británii se 3 městy, trajekt z Calais do Doveru a několik okresních silnic v ostatních částech Evropy. V SCS zároveň věřili, jak se můžeme dočíst na oficiálních stránkách ETS, že by mohli ještě do konce roku 2009 vydat další patch s rozšířením mapy o nový region, což se ale z pochopitelných důvodů již nikdy nestalo. Dnes už můžeme jen spekulovat, o jakou novou část by se jednalo – na výběr by byl např. jihovýchod s Balkánem, Skandinávie, Pobaltí či Irsko.

Novinka 5 Novinka 6

ETS běží na enginu Prism3D, který si v SCS vyvinuli sami, a používají jej od roku 1997 překvapivě až dodnes. Je téměř k neuvěření, kam se zmíněný engine posunul, a jak skvěle dnes vypadají nejnovější přídavky do her ETS2 a ATS, ale to už jsme zase u jiného tématu. Každopádně, tato hra spočívala především v řízení tiráku a přepravě nákladu z bodu A do bodu B. Obsah tvořilo 12 států, které si bylo potřeba za herní peníze (eura) postupně odemykat, a 20 měst zpravidla o několika ulicích. Síť komunikací se z valné většiny skládala z dálnic a pár okresních silnic, což bylo hře ostatně vyčítáno nejvíce. Mohli jste si zajezdit se 4 značkami tahačů, které byly zmíněny výše, a každá z nich měla 3 výkonnostní varianty. Servis zde byl zastoupen ve velice zjednodušené podobě, jelikož bylo možné tahač pouze opravit, vylepšit po stránce výkonu a případně změnit barvu. Ve hře bylo dále celkem 17 firem a 7 různých typů návěsů. Abyste mohli vozit všechny náklady, kterých bylo dohromady 33, museli jste mít zakoupené licence na tři ADR třídy. Kariérní postup se skládal z 5 úrovní a jejich jednotlivých podmínek, které bylo zapotřebí splnit, abyste mohli postoupit na úroveň další.

Úspěch této hry spočíval především i v tom, že byla z velké části upravitelná a měla integrovaný editor map, takže na své si přišli mapaři, modeláři, programátoři či skineři, kteří do hry vytvořili neskutečné množství modifikací všech druhů. Tím pádem byl svět ETS živý i dlouho po jeho vydání.

Novinka 7 Novinka 8

Dva roky poté ETS slavilo další úspěch. Jako první SCS hra se fyzicky dostala do obchodů v Brazílii. Následně se konal port na operační systém Mac OS X a od roku 2013 je hra dostupná i na Steamu. Jen v Evropě bylo prodáno přes 300 000 fyzických kopií a na Steamu hru vlastní zhruba 800 000 lidí. Jistě, Euro Truck Simulator už má něco za sebou a v porovnání s novějším ETS2 z roku 2012 ztrácí ve všech aspektech (však jinak to nejspíše ani plánováno nebylo), ale pro skalní fanoušky má výjimečnou nepopsatelnou hodnotu. Totiž právě tento první díl odstartoval nadšení nejen pro simulátor samotných evropských kamionů, ale když se podíváme na poslední výtvory v rámci ETS2 a ATS, tak i pro jakousi simulaci výletů s překrásnými autentickými scenériemi daných regionů.

Aktuálně si tuto stařičkou legendu můžete zakoupit na Steamu za 4,99 € (~129 Kč), doporučujeme však počkat na slevy, ve kterých bývá hra o 90 % levnější.

4 komentáře

Napsat komentář